Facebook Instagram Youtube

Kezdeményezésünkre szakmai konferencia az állami főutak településen átmenő szakaszainak kerékpározhatóságáról

Kezdeményezésünkre szakmai konferencia az állami főutak településen átmenő szakaszainak kerékpározhatóságáról
2012.11.22
A Közlekedési Koordinációs Központ  szervezésében szakmai fórum keretében foglalkoztunk azzal a fontos kérdéssel, hogy a településeken átvezető országos főutakat hogyan lehet úgy alakítani, hogy az ne akadályozza a település kerékpáros közlekedését.A konferenciára a mi kezdeményezésünkre került sor, a szervezőkkel előre közösen megfogalmaztuk azokat a kérdéseket és problémákat, amikre választ és megoldást keresünk.

A Közlekedési Koordinációs Központ  szervezésében szakmai fórum keretében foglalkoztunk azzal a fontos kérdéssel, hogy a településeken átvezető országos főutakat hogyan lehet úgy alakítani, hogy az ne akadályozza a település kerékpáros közlekedését.

A konferenciára a mi kezdeményezésünkre került sor, a szervezőkkel előre közösen megfogalmaztuk azokat a kérdéseket és problémákat, amikre választ és megoldást keresünk. Tapasztalatunk szerint a tervezők rendszeresen ütköznek abba a problémába, hogy a települést keresztülszelő főúton nem engedélyezi a hatóság a szakmailag indokolt kerékpáros infrastruktúrát.

Az előre megfogalmazott kérdések:

  • Milyen esetekben kell, hogy szerepe legyen a főútvonalaknak a kerékpáros közlekedésben?
  • Kimutatható-e összefüggés – s ha igen, milyen – az infrastruktúra-típus és a baleseti kockázat között (hazai adatok, esetleg nemzetközi tapasztalatok alapján)?
  • Milyen hatással van a főutak kapacitásbővítése a kerékpáros közlekedés biztonságára?
  • Hogyan befolyásolja a  közlekedést  – pl. keresztforgalom fenntartása, települések megközelíthetősége gyalogos és kerékpáros forgalom számára, ezek fejlesztése vagy éppen akadályozása –  az országos főutak és gyorsforgalmi utak építése?
  • Milyen hatással van a települések életére a kerékpáros forgalom főutakról való kitiltása olyan településeken, ahol korábban a helyi kerékpáros közlekedés volt az általános?
  • Milyen hatással van az ún. egyutcás települések életére az, hogy a keresztülhaladó főút közlekedési rendje nem a helyi (gyalogos vagy kerékpáros), hanem a tranzit forgalmat segíti?
  • Melyek azok a feltételek, melyek betartása mellett támogatható a települések főútjain való kerékpározás?

A  fórumon a problémát a mi nyitóelőadásunk mutatta be.

A tervezőket képviselve Dalos Péter tartott előadást.
A hatóság részéről két prezentáció is elhangott. Köcse Lászlóé:

és Kovácsné Német Kláráé:

Az előadások végén próbáltunk közös deklarációt megfogalmazni, de erre nem került még sor, nem kis rlészben azért, mert a meghívásunk ellenére nem képviselte magát a konferencián az egyik legfonotosabb szereplő, a Magyar Közút ZRT.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron