A Közlekedési Koordinációs Központ szervezésében szakmai fórum keretében foglalkoztunk azzal a fontos kérdéssel, hogy a településeken átvezető országos főutakat hogyan lehet úgy alakítani, hogy az ne akadályozza a település kerékpáros közlekedését.
A konferenciára a mi kezdeményezésünkre került sor, a szervezőkkel előre közösen megfogalmaztuk azokat a kérdéseket és problémákat, amikre választ és megoldást keresünk. Tapasztalatunk szerint a tervezők rendszeresen ütköznek abba a problémába, hogy a települést keresztülszelő főúton nem engedélyezi a hatóság a szakmailag indokolt kerékpáros infrastruktúrát.
Az előre megfogalmazott kérdések:
- Milyen esetekben kell, hogy szerepe legyen a főútvonalaknak a kerékpáros közlekedésben?
- Kimutatható-e összefüggés – s ha igen, milyen – az infrastruktúra-típus és a baleseti kockázat között (hazai adatok, esetleg nemzetközi tapasztalatok alapján)?
- Milyen hatással van a főutak kapacitásbővítése a kerékpáros közlekedés biztonságára?
- Hogyan befolyásolja a közlekedést – pl. keresztforgalom fenntartása, települések megközelíthetősége gyalogos és kerékpáros forgalom számára, ezek fejlesztése vagy éppen akadályozása – az országos főutak és gyorsforgalmi utak építése?
- Milyen hatással van a települések életére a kerékpáros forgalom főutakról való kitiltása olyan településeken, ahol korábban a helyi kerékpáros közlekedés volt az általános?
- Milyen hatással van az ún. egyutcás települések életére az, hogy a keresztülhaladó főút közlekedési rendje nem a helyi (gyalogos vagy kerékpáros), hanem a tranzit forgalmat segíti?
- Melyek azok a feltételek, melyek betartása mellett támogatható a települések főútjain való kerékpározás?
A fórumon a problémát a mi nyitóelőadásunk mutatta be.